De Spontaniteit en fantasie van Jaap Oudes
Mogen wij tekeningen van Jaap Oudes “Meesterwerken op
papier” noemen? Getuigt deze vraag alleen al op een vorm van arrogantie?
In deze bijdrage neem ik de vrijheid om er mijn gedachten de
vrije loop te laten en mij eens te verdiepen in de “spontaniteit en fantasie
van Jaap Oudes”
Een artikel in het Magazine OKV “Meesterwerken op papier”
brengt mij al een beetje op weg.
Het onderstaand citaat uit dit artikel is zeker van
toepassing op de tekeningen van Jaap Oudes.
Citaat. Sommige tekeningen bezitten door de
spontaniteit waarmee ze gecreëerd zijn een unieke eigenschap. Ze reflecteren
het innerlijk creatieproces van de kunstenaar, waaruit een adembenemende
vitaliteit kan spreken. Men wordt namelijk direct geconfronteerd met de
wisselende intentie van de kunstenaar of met zijn soms rusteloze strijd tot het
vasthouden van een indruk of een idee.
https://www.okv.be/artikel/meesterwerken-op-papier
Auteurs meesterwerken op
papier: Lieve Watteeuw, Ann Peckstadt en
Stefaan Hautekeete . ‘
Jaap Oudes kind van zijn tijd
Als gevolg van de afschuwelijke tijd in de Tweede
Wereldoorlog, moest er haast wel een tegenreactie komen in de vorm van vreugde, geestelijke en artistieke vrijheid en
spontaniteit
Direct na de oorlog liet onder meer de
Cobragroep van zich spreken Het is vooral spontaniteit en fantasie, dat de Cobra kunstenaars
kenmerkt. In huize Oudes kwam dit aan de orde
en werd hier aandacht aan geschonken.
Zowel Dirk Oudes (Beeldend kunstenaar 1895-1969) als zijn zoon Jaap Oudes (Tekenaar
1926-1998) lieten zich meevoeren in deze frisse wind en gaven hier ieder op
zijn eigen manier uiting aan.
De kunst speelde een belangrijke rol
in het leven van de Oudessen. Rob Smolders besteedt hier in zijn boek over Dirk
Oudes, “Dirk Oudes, een kinderlijke natuur, met fantasie
en talent begaafd” aandacht aan, pagina 28; (* citaat)
Als je zijn
werk beter bekijkt, zie je dat zijn manier van tekenen zeer geraffineerd is..
De tekeningen laten zich kenmerken door een hoge mate van spontaniteit, eigenzinnigheid
en originaliteit.
Enkele voorbeelden zonder commentaar.
De schriftuur van de tekenaar Jaap
Oudes. (september 27,
2022)
De dynamische tekenstijl van Jaap
Oudes (oktober, 14 2022 )
(* citaat) uit boek , “Dirk Oudes, een kinderlijke natuur, met
fantasie en talent begaafd” door Rob Smolders, pagina 28.
“In 1945 bracht Kuljper Zijn vriendin mee, Lies Sluijters.
Die twee kenden alle jonge kunstenaars, zo leek het, en via haar vader Jan
Sluijters ook veel oudere. Op aanraden van Kuijper kwam ook Constant
Nieuwenhuys bij Oudes. Nieuwenhuys pendelde veel tussen Amsterdam, waar hij het
liefste werkte, en Bergen waar zijn geliefde Matie van Domselaer woonde. Bij
het overstappen in Alkmaar kon gemakkelijk even tij d worden gemaakt voor een
bezoek aan die wonderlijke horlogemaker met een huis vol kunst.
In de zomer van 1946 stelde Constant Nieuwenhuys Dirk Oudes
voor schilderijen te ruilen. Hij wilde, zoals hij schreef, het werk van Dirk
graag eens een tijdje om zich heen hebben. De ruil kwam tot stand. Nieuwenhuys
had een voorkeur voor twee niet geïdentificeerde schilderijen van Oudes, een
rijtuig met twee gevangenisboeven en een kerkhofin de sneeuw. Die kreeg er
aanvankelijk een kubistisch geïnspireerd schilderij met 'koetjes'
Jean Passant, november 2022
Reacties
Een reactie posten