De Spontaniteit en fantasie van Jaap Oudes

 


Mogen wij tekeningen van Jaap Oudes “Meesterwerken op papier” noemen? Getuigt deze vraag alleen al op een vorm van arrogantie?

In deze bijdrage neem ik de vrijheid om er mijn gedachten de vrije loop te laten en mij eens te verdiepen in de “spontaniteit en fantasie van Jaap Oudes”

Een artikel in het Magazine OKV “Meesterwerken op papier” brengt mij  al een beetje op weg.

Het onderstaand citaat uit dit artikel is zeker van toepassing op de tekeningen van Jaap Oudes.

Citaat. Sommige tekeningen bezitten door de spontaniteit waarmee ze gecreëerd zijn een unieke eigenschap. Ze reflecteren het innerlijk creatieproces van de kunstenaar, waaruit een adembenemende vitaliteit kan spreken. Men wordt namelijk direct geconfronteerd met de wisselende intentie van de kunstenaar of met zijn soms rusteloze strijd tot het vasthouden van een indruk of een idee.

https://www.okv.be/artikel/meesterwerken-op-papier

Auteurs meesterwerken op papier:  Lieve Watteeuw, Ann Peckstadt en Stefaan Hautekeete . ‘


 

Jaap Oudes kind van zijn tijd

Als gevolg van de afschuwelijke tijd in de Tweede Wereldoorlog, moest er haast wel een tegenreactie komen in de vorm van vreugde, geestelijke en artistieke vrijheid en spontaniteit

Direct na de oorlog liet onder meer de Cobragroep van zich spreken Het is vooral spontaniteit en fantasie, dat de Cobra kunstenaars kenmerkt. In huize Oudes kwam dit aan de orde en werd hier aandacht aan geschonken.

Zowel Dirk Oudes (Beeldend kunstenaar  1895-1969) als zijn zoon Jaap Oudes (Tekenaar 1926-1998) lieten zich meevoeren in deze frisse wind en gaven hier ieder op zijn eigen manier uiting aan.

De kunst speelde een belangrijke rol in het leven van de Oudessen. Rob Smolders besteedt hier in zijn boek over Dirk Oudes, “Dirk Oudes, een kinderlijke natuur, met fantasie en talent begaafd” aandacht aan, pagina 28; (* citaat)


 

Zijn tekeningen.

Als je zijn werk beter bekijkt, zie je dat zijn manier van tekenen zeer geraffineerd is..

De tekeningen laten zich kenmerken door een hoge mate van spontaniteit, eigenzinnigheid en originaliteit.

Enkele voorbeelden zonder commentaar.










Dit artikel is in mijn Blog voorafgegaan door:

 

De schriftuur van de tekenaar Jaap Oudes. (september 27, 2022)

 

De dynamische tekenstijl van Jaap Oudes (oktober, 14 2022 )

 

(* citaat) uit boek  , “Dirk Oudes, een kinderlijke natuur, met fantasie en talent begaafd” door Rob Smolders, pagina 28.

“In 1945 bracht Kuljper Zijn vriendin mee, Lies Sluijters. Die twee kenden alle jonge kunstenaars, zo leek het, en via haar vader Jan Sluijters ook veel oudere. Op aanraden van Kuijper kwam ook Constant Nieuwenhuys bij Oudes. Nieuwenhuys pendelde veel tussen Amsterdam, waar hij het liefste werkte, en Bergen waar zijn geliefde Matie van Domselaer woonde. Bij het overstappen in Alkmaar kon gemakkelijk even tij d worden gemaakt voor een bezoek aan die wonderlijke horlogemaker met een huis vol kunst.

In de zomer van 1946 stelde Constant Nieuwenhuys Dirk Oudes voor schilderijen te ruilen. Hij wilde, zoals hij schreef, het werk van Dirk graag eens een tijdje om zich heen hebben. De ruil kwam tot stand. Nieuwenhuys had een voorkeur voor twee niet geïdentificeerde schilderijen van Oudes, een rijtuig met twee gevangenisboeven en een kerkhofin de sneeuw. Die kreeg er aanvankelijk een kubistisch geïnspireerd schilderij met 'koetjes'

 

 

Jean Passant, november 2022


Reacties

Populaire posts van deze blog

Waar komt de passie van Jaap Oudes voor Cultureel erfgoed vandaan?

Marken. Vuurtoren Het Witte Paard met olielampen verlicht

Dik Trom zo zwart als roet in Oudendijk.