Waar komt de passie van Jaap Oudes voor Cultureel erfgoed vandaan?

 

Waar komt de passie van Jaap Oudes voor Cultureel erfgoed vandaan?

We veronderstellen dat dit ten tijde van de afsluiting van de Zuiderzee nu IJsselmeer in 1932 vorm heeft gekregen.




Onderstaande tekst uit het boek “Als ik teken ben ik op reis, Jaap Oudes en zijn fantasievolle kijk op de wereld”, Pag. 8 door Chiene Vos.

De familie Oudes had een duidelijke voorkeur voor streekgeschiedenis en folklore. Net als veel andere Nederlanders waren zij erg bezorgd over het verdwijnen van het oude en het vertrouwde, iets dat onvermijdelijk samenhing met de opmars naar de moderne tijd. Twee artikelen in de Alkmaarse Courant van die tijd, een krant waarop ook de familie Oudes was geabonneerd, gaven aan hoe de pas voltooide Afsluitdijk de gemoederen flink bezighield. Ook in andere kranten en tijdschriften waren folklore en traditie een populair onderwerp.



Vanuit zijn bezorgdheid over een dreigend verloren gaan van ons cultureel erfgoed, is hij dit gaan vastleggen. Niet alleen het

 materiele (huizen, gebouwen, kerken etc.) maar ook het immateriële erfgoed (folklore legendes etc.)

Hij was gefascineerd van onderwerpen die te maken hebben met cultureel erfgoed in Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Engeland en Duitsland.

Meestal koos hij een stad of dorp als locatie en tekende dan één of meerdere gebouw(en) en voegde daar een getekende vertaling van bijzondere verhalen aan toe.

Zo ontstonden zijn “getekende verhalen”.


Jean Passant, mei 2022


 




Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Paasverhaal door Jaap Oudes.

Narrative Art ofwel Verhalende kunst van Jaap Oudes.

Tekening Jaap Oudes: Dirk Oudes in molen van Floor en Jaan Pauw