Dirk Oudes geportretteerd
Inleiding.
Dirk Oudes genoot grote
bewondering van zij collega-kunstenaars in zijn tijd. Enkele kunstenaars hebben
deze bewondering vastgelegd in een portret.
Zoals:
1.Erwin Bowien die Dirk Oudes
in pastel, olieverf en in tekeningen heeft vastgelegd.
2. Jaap Odes (1926-1998) de
zoon van Dirk Oudes.
3. Willem Frederik Koster 1897-1980. Alkmaar.
4. Jacob (Jaap) Kuiper.(1973-1984) Alkmaar/Amsterdam.
Hij werd beïnvloed door
Vincent van Gogh, later ook door Henri 'le douanier' Rousseau, Picasso en
Cobraschilders zoals Constant en Piet Ouborg. Zijn werk wordt gesitueerd tussen
expressionisme en naïeve kunst.
Erwin Bowien
Erwin Bowien studeerde 1916-1917 aan de "Ecole professionelle" in Neuchâtel (Zwitserland). Na de Eerste Wereldoorlog studeerde hij aan de Kunstacademie van München (Prof. Robert Engels) en Kunstacademie van Dresden (Prof. Richard Müller). Vanwege de politieke ontwikkelingen in Duitsland vertrok Bowien naar Nederland. Bowien woonde van 1933 tot 1942 als freelancekunstenaar in Egmond aan den Hoef, Noord-Holland, in de voormalige woning van de filosoof René Descartes. (tekst uit Wikipedia)
Zelfportret Erwin Bowien
Erwin Bowien was leraar tekenen en kunstgeschiedenis
aan het gymnasium in Solingen tot hij in 1931 in de golfvan massaontslagen
tijdens de economische crisis zijn baan kwijtraakte. Vanaf 1932 beproefde hij
zijn geluk in Nederland. Voor zijn schilderkunst, laat impressionistisch en
sterk op het landschap georiënteerd, was er zowel in geografische als in
kunsthistorische zin in Noord-Holland volop inspiratie te vinden. Na een korte
periode in Hoorn verhuisde Bowien naar Egmond aan den Hoef. Hij werkte graag in
de open lucht.
Zijn kennismaking met Dirk Oudes vond plaats toen hij met zijn schetsboek
positie had gekozen bij de Friese Brug in Alkmaar waar hij de schepen
uittekende terwijl ze langzaam passeerden. Dirk Oudes besloot deze hem
onbekende vakman, die vlak voor zijn huis zat te werken, om raad te vragen. Wat
viel er van zijn tekeningen te zeggen? Als hij wilde schilderen, welke
materialen moest hij dan gebruiken? Hoe zetje een compositie op, waar begin je
mee, hoe werkje met kleur? Oudes, de amateur en autodidact, had sinds enkele
jaren eindelijk toegegeven aan zijn drang om te tekenen, maar hij had geen idee
hoe hij zijn kunst naar een hoger plan kon tillen. Bowien, de tekenleraar, was
bereid Oudes een praktijkcursus te geven. Ze zouden er samen op uit trekken om
buiten te tekenen en Bowien zou hem adviseren op het gebied van materiaal en
techniek. In Zijn herinneringen aan Dirk Oudes steekt Bowien zijn verbazing
niet onder stoelen of banken over de snelle vorderingen van zijn leerling. Zijn
hoofd bleek vol beelden te zitten die hij zonder problemen aan het tekenpapier
kon toevertrouwen. De adviezen van Bowien vielen in zeer vruchtbare aarde. Niet
alleen maakte Oudes zich de vaardigheden van het schilderen snel eigen, hij
bereikte er al even gauw een grote originaliteit in,
(tekst Rob Smolders uit boek “Dirk Oudes, Een kinderlijke natuur net
fantasie en talent begaafd” door Rob Smolders.)
Jaap Oudes
Als
locatie voor de tekening die Jaap Oudes van zijn vader maakte heeft hij het
interieur van de molen van Jaan en Floor Pauw in Alkmaar/Oudorp, gekozen. Het
is een potloodtekening. (65x50 cm.) De tekening vertoont kenmerken die aan het
postimpressionisme* doet denken.
Voor het schilderij op de ezel kiest hij
een afwijkende kijkrichting. De olielampen geven een tijdsbeeld (voor
elektrificatie) aan. Het geheel straalt een nostalgische sfeer uit. Onder de
rechterarm zien we de werkbank voor het repareren van klokken. Hiermede wordt
de relatie gelegd met Dirk Oudes als klokkenmaker. Met het “Oly potje) wordt aangegeven dat Dirk
Oudes olieverf gebruikt als medium voor zijn schilderijen.
*De term postimpressionisme staat vooral voor een
tijdsperiode, maar niet voor een periode met een uniforme stijl.
Kenmerken
van het postimpressionisme richten zich op het overbrengen van emotie, op
structuur, compositie en op symbolistische betekenissen. Het postimpressionisme
wil vooral verder gaan dan alleen weergeven wat kan worden waargenomen. De
werkelijkheid wordt min of meer vervormd en doel is vooral om meer gevoel in
het schilderij te leggen. Wat wordt waargenomen, wordt geordend en subjectief
vormgegeven, hetgeen ook wel abstrahering en herstructurering wordt genoemd.
Verschillende dikten en verschillende richtingen van toetsen (in dit geval
streepjes richting) zorgen vaak voor veel dynamiek in de schilderijen/tekeningen.
Wim Koster.
Dirk Oudes door Wim Koster
Zelfportret
Wim Koster
Schilderde en tekende (ook pastel) in
impressionistische trant, landschappen, portretten en stillevens. Was evenals Dirk Oudes lid van de schilder vereniging
Doorwerken te Alkmaar waar hij lange tijd voorzitter van was.
Jacob Jaap) Kuijper
Jaap Kuijper woonde voor de
oorlog niet ver van Dirk Oudes af, op de Kanaaldijk in Alkmaar. Hij bezocht
Dirk Oudes later ook samen met Lies Sluijters, regelmatig. Tussen 1937 en 1940
studeerde hij aan de koninklijke Academie in den Haag. In deze tijd nam hij
regelmatig boeken me over de moderne kunst welke samen ten huize van Dirk Oudes
werden besproken.
1973-1984
Hoogleraar Vrije Schilderkunst Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, Amsterdam
Lidmaatschappen
Arti et Amicitiae (vice-voorzitter 1962-1965, voorzitter 1969)
De Keerkring
Hollandse Aq
Onderstaande tekst uit; https://galerienoorderlicht.nl/kuijperjacob
Jacob Kuijper (1919-2007)
(Zuid- en Noor schermer
1919-2007 Amsterdam)
Jacob Kuijper werd opgeleid (ca. 1937-1940) aan de Koninklijke Academie voor
Beeldende Kunsten te Den Haag en aan de Amsterdamse Rijksacademie. Kuijper won
verschillende prijzen, waaronder de Willink van Collen prijs (1947) en de
Thérèrese van Duijl-Schwartzeprijs (1953). Van 1973-1984 was Kuijper hoogleraar
Vrije Schilderkunst aan de Rijksacademie.
Over het algemeen werkte Kuijper naar tekeningen die hij maakte terwijl hij
wandelde langs de Waal: schilderen deed hij binnen. Hoewel je zou zeggen dat
Kuijper een landschapschilder was, was zijn belangrijkste motief de mens. ‘Ik
probeer de sfeer waarin we met zijn allen leven, de kleur daarvan, het licht,
de lucht, de ruimte weer te geven en ik probeer het zo te doen dat het altijd
te maken heeft met de mens. Dus al is het nog zo summier, soms komt er hier en
daar een mens in voor, soms komt er helemaal geen mens in voor, alleen maar
kleine bootjes, of een graafmachientje, dergelijke dingen, die dus wijzen op
het verblijf van de mens in onze prachtige atmosfeer.’
Bron: VPRO, de avonden 4 juni 2004: Jacob Kuijper, schilder in Varik. uarellistenkring (ook voorzitter)
Jean Passant, november 2021
Reacties
Een reactie posten