Abraham voor vijftigjarige
Jaap Oudes (1926-1998)
werd geboren in 1926 in Alkmaar als enige zoon van Dirk
Oudes en Ali de Boer. Van jongs af werd hij door zijn vader gestimuleerd te
gaan tekenen.
'Je hoeft niet naar een academie om het te leren', zou die
gezegd hebben. Als autodidact is Jaap zijn hele leven blijven tekenen, bijna
altijd met potlood en kleurpotlood. Hij was lange tijd lid van de
kunstenaarsvereniging “ Doorwerken” in Alkmaar.
In tegenstelling tot Dirk Oudes, die invloeden van bekende
schilders toeliet tot zijn eigen verbeeldingswereld, keek Jaap Oudes
hoofdzakelijk naar voorbeelden uit de volkskunst.
De verhalen van Felix Timmermans en andere Vlaamse
vertellers inspireerden hem. Vanaf 1954 bezocht Jaap ook graag steden en dorpen
in Vlaanderen. Als vanzelf raakte hij op het spoor van Brueghel. De wereld die
hij tekende was nostalgisch, kinderlijk, feestelijk en fantastisch op het
surrealistische af . Kermissen, volksfeesten en het circus zijn de favoriete
onderwerpen, dikwijls gesitueerd op herkenbare schilderachtige plaatsen in
Noord-Holland en Vlaanderen.
Deze tekening heeft Jaap Oudes gemaakt toen hij vijftig jaar werd. Als locatie heeft hij Hoorn gekozen. Hij was verliefd op Hoorn en noemde het wel eens zijn artistieke Hollandse geboorteplaats. Daar zijn geboortedatum 1 februari is een tijdstip waarbij het in Holland veelal vriezend weer is, viert hij zijn verjaardagsfeestje op het ijs. Een sneeuwpop in een vissersschuit komt al ijsbrekend binnenvaren met een grote pop “Abraham” op zijn schouders.
Boeren en buitenlui komen kijken naar dit schitterende
schouwspel.
In de volgende detailafbeeldingen wordt u geïnformeerd over enkele interessante gegevens
Hier neemt Jaap Oudes de vrijheid om het verleden te doen herleven.Wat we zien is een gebouw met Oosters uitziende uivormige torens van de oude Oosterpoort. De oude oosterpoort was een van de mooiste stadspoorten van Hoorn en maakte deel uit van de tweede stadsomwalling. In 1577 begon men met de bouw van de nieuwe Oosterpoort. en had de oude geen funktie meer. Helaas is deze oude poort in 1818 gesloopt. Naar de reden waarom Jaap Oudes deze poort opneemt in zijn tekening kunnen we slechts raden. eens te meer toont het aan dat Jaap Oudes oog had op ons cultureel erfgoed en dit opneemt in zijn getekende verhalen.
Jaap Oudes heeft de “Eenhoorn” die in het wapen en de stadszegel
van de gemeente Hoorn is opgenomen, duidelijk in de tekening laten uitkomen.
De eenhoorn is een fabeldier. De eenhoorn komt in de bijbel voor, maar ook
in oude sagen en legendes uit Azië en Afrika. Een Alexandrijns geschrift over
dierensymboliek uit de 2e eeuw omschrijft de eenhoorn als een geit
met één hoorn op zijn kop. Het wilde dier is alleen te temmen als het zijn kop
in de schoot van een maagd kan leggen. Kerkelijke geschriften uit latere eeuwen
spreken van de eenhoorn als symbool van kuisheid en zuiverheid, als symbool van
de zondige mens die door de bekering tot zaligheid komt en als symbool voor
Christus. Men kent de hoorn van het dier een heilzame werking toe.
In 1534 wordt Joris van Egmond gewijd tot bisschop van Utrecht. Hij plaatst
zijn wapen tussen twee witte eenhoorns. Het zijn deze eenhoorns die ervoor
zorgen, dat de stad Hoorn een zittende eenhoorn gaat gebruiken als drager van
het wapenschild. Want bij gelegenheid van de voltooiing van de bouw van de
(oude) Oosterpoort (1538) wordt een gevelsteen geplaatst die verwantschap
vertoont met de beeltenis uit Utrecht. Dit symbool is het aanzienlijk ouder dan
de hoorn die nu ook deel uitmaakt van het wapen van Hoorn.
Opleggen
Dirk Oudes (1895-1969)
Dirk Oudes de vader van Jaap mag uiteraard niet ontbreken op zijn verjaardagsfeestje. Hier is hij al schilderend getekend. Dit beeld komt in vele tekeningen van Jaap terug. Jaap zei daarover: “Kijk, vader komt ook even kijken” Dirk is altijd te herkennen aan zijn weelderige haardos met een kaal kruintje. De afgebeelde ezel stond bij Dirk Oudes thuis.
Het Paard met zijn witte muren, rode pannendak en houten opbouw komt veel voor als Jaap een tekening van het IJsselmeer maakt. Maar ook heeft hij Koninginnedag op Marken op feestelijke en uitbundige wijze vastgelegd. Hij kende alle ‘buurtjes’ ,zoals de verschillende wijken heten, op zijn duimpje.
Hij had persoonlijk contact met Sijtje Boes, Neel op de Kes (waarvan hij vele tekeningen maakte), vrouw Schouten, de muzikale bakker Brederode en de enige katholiek op het eiland Jan Moenes, de dove klompenschilder.
Hij is ook enkele keren over het ijs naar Marken gelopen en heeft deze tocht in enkele tekeningen vastgelegd.
Was een bezoek aan Volendam voor hem al een feest, op de boot van Volendam naar Marken kon hij zoals hij het uitdrukte “helemaal wel jubelen van vreugde.”
Het is dan ook niets meer dan logisch dat in deze tekening een Marker vrouw in klederdracht vanaf Het Paard hem een felicitatiegroet brengt.
We zien de vuurtoren van Urk en een Urker vrouw in klederdracht.
Jaap zag er geen been in om als hij dat nodig vond, zaken te
verplaatsen of te verfraaien.
Reacties
Een reactie posten