De pastoor en de dominee. Personages in het werk van Jaap Oudes

De personages in het werk van Jaap Oudes zijn meestal stereotypen zoals de boer, de bakker, de dominee, de pastoor etc.

Aanvankelijk wilde ik mij verdiepen in het personage “de pastoor” Wellicht door mijn katholieke achtergrond ingegeven was dit een belangrijk personage in het werk van Jaap Oudes. Maar dat was zo blijkt mij na de bestudering van zijn weken een misvatting. Het blijkt dat dat de dominee evenveel aandacht krijgt.

De gedachte voor mijn aandacht voor de pastoor is denk ik mede ingegeven door de gesprekken die ik met Jaap heb gehad over dit onderwerp. Jaap protestants en van origine hervormd opgevoed had plezier in het verhaal van een pastoor die hield van een lekker wijntje of glas bier en een dikke sigaar en een prettig leven leidde. Waarbij de pastoorsmeid gestalte kreeg in een fantasievolle voorstelling van zaken.

Maar wat is mij gebleken dat hij deze “plezierige” eigenschappen aan de monnik toebedeelde.

De pastoor doet eigenlijk pas zijn intrede na het lezen van de boeken van Felix Timmermans. De pastoor in het boek Pallieter zal voor hem als voorbeeld hebben gediend om “zijn pastoor” als personage vorm te geven. Meestal in zwart habijt, bef en bolhoed. De pastoor speelt in het algemeen een rol waar met respect tegen op wordt gekeken en verder volledig op een actieve, prettige en plezierige manier deelneemt aan het dagelijkse dorpsleven.

De pastoor en Pllieter

Detailtekening “Huwelijk Pallieter”








 

 

 



Inzegening door de dominee.

 

Het woord dominee is een aanspreektietel voor een predikant,

Een dominee neemt in de protestantse traditie een belangrijke rol in. Hij of zij wordt ook wel dienaar van het Woord genoemd waarbij 'Woord' staat voor de Bijbel. Een dominee bouwt de gelovigen op door vanuit de Bijbel te preken en onderwijs te geven.

Jaap zal de dominee als predikant hebben ervaren. Dit is duidelijk in zijn vroege tekeningen te zien. Veelal met opgeheven vinger op de kansel met de bijbel voor zich, in een protestant kerkinterieur.  Soms gekleed in Toga, Baret en Bef maar veelal in burgerkostuum.

Kerkinterieur met 10/11 apostelenDit is een bekende scene uit het Laatste Avondmaal

 

De dominee tracht de “goddeloze” kermis in Andijk te voorkomen

 

Jean Passant, september 2021

 

 

 

 

 

 







 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Paasverhaal door Jaap Oudes.

Narrative Art ofwel Verhalende kunst van Jaap Oudes.

Tekening Jaap Oudes: Dirk Oudes in molen van Floor en Jaan Pauw